Wizerunek motorniczych i kierowców MPK zależy od postrzegania ich zachowań przez pasażerów i uczestników ruchu drogowego. Kiedy tramwaj odjeżdża, w ocenie dobiegających motorniczy jest nieżyczliwy i pozbawiony empatii. Gdy autobus ostro hamuje, pasażerowie uważają, że kierowca nie potrafi jeździć. Podobne sytuacje zdarzają się codziennie. Jednak to, co pasażerowie odbierają jako złośliwości lub brak kompetencji, na ogół zapobiega niekorzystnym zdarzeniom od spóźnień po kolizje drogowe.
Kampania „Dzień dobry. Ruszamy!” powstała z potrzeby ocieplenia wizerunku motorniczych i kierowców MPK w Poznaniu. W ramach kampanii powstały 4 filmy edukacyjne, komunikaty audio oraz nośniki reklamy zewnętrznej. Całość ma za zadanie wyjaśnić pasażerom zachowania pracowników MPK, które budzą najwięcej krytyki wśród podróżujących.
Kampania powstała pod hasłem “Dzień dobry. Ruszamy!”. Jest ono
powiązaniem codziennego zwrotu grzecznościowego oraz informacją o
rozpoczęciu wspólnej podróży. Wypowiada je motorniczy, który zwraca się
do swoich pasażerów.
Inspiracją do powstania filmów edukacyjnych było samo życie. Spośród licznych sytuacji, które codziennie zdarzają się w autobusach i tramwajach, wspólnie z przedstawicielami MPK w Poznaniu wybraliśmy cztery. Na ich podstawie stworzyliśmy scenariusze jednominutowych spotów. Filmy mają charakter lekki, zabawny, nieco przerysowany, ale przede wszystkim edukacyjny.
W każdym z filmów występują pracownicy MPK w Poznaniu (ich znajomi i rodziny), którzy wcielili się w rolę pasażerów. Pokazują tym dystans do siebie oraz do okoliczności, w których często zdarza im się znajdować. W roli głównej - motorniczego i kierowcy autobusu - występuje Jarosław Barwina, który na co dzień nie prowadzi pojazdów transportu miejskiego, ale zawsze o tym marzył.
Filmy edukacyjne kampanii “Dzień dobry. Ruszamy!” można oglądać na monitorach w wybranych pojazdach MPK. Skrócone, 30 sekundowe wersje filmów emitowane są przed seansami w trzech kinach sieci Multikino. Jednak to ich obecność w sieci osiągnęła milionowe wyniki oglądalności.
Wyjaśnia pasażerom, że gdyby motorniczy za każdym razem robił to, czego oczekują od niego dobiegający pasażerowie, wszyscy byliby spóźnieni. Odjeżdżanie o wyznaczonej przez rozkład godzinie jest konieczne, by uniknąć opóźnień na trasie i dowieźć podróżujących na czas. A zamknięcie drzwi tramwaju przed nosem spóźnionych nie świadczy o złych intencjach motorniczego
Inną sytuacją, która notorycznie zdarza się na poznańskich drogach, jest parkowanie zbyt blisko torowiska. W filmie “1 metr” przedstawiliśmy krótką historię przyczynowo-skutkową, która ma uświadomić kierowcom, że pozostawienie aut tuż przy torowisku zagradza drogę tramwajom, co w konsekwencji generuje koszty związane ze wstrzymaniem ruchu oraz holowaniem auta.
Ostre hamowanie jest przez pasażerów odbierane jako nieumiejętność jazdy. Podróżujący nie widzą jednak, co tak naprawdę dzieje się na drodze. Często gwałtowne zatrzymanie tramwaju jest jedynym sposobem, by zapobiec kolizjom drogowym i uratować życie lub zdrowie pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Akty wandalizmu zdarzają się niemal wszędzie. W komunikacji miejskiej najczęściej przybierają formę napisów na siedzeniach oraz zdewastowanych elementów tramwaju lub autobusu. Filmem “Wandal” pokazujemy, jakie szkody może wyrządzić chuligańska aktywność i kto najczęściej na nie reaguje. Tym sposobem chcieliśmy ośmieszyć wandali i pobudzić do działania biernych pasażerów.
Key visual kampanii “Dzień dobry. Ruszamy!” przedstawia dwie postacie motorniczego oraz wesołego kierowcę autobusu. Cel i wydźwięk key visual'u: “...jestem dumny, że pracuję w MPK w służbie społeczeństwu, jestem pozytywnie nastawiony do ludzi…"
Na potrzeby kampanii key visual został dostosowany do nośników outdoorowych: citylight’y w wiatach przystankowych, reklamy na tyłach autobusów, branding tramwajów oraz we wnętrzu pojazdów - na plakatach A3 i A4.
W ramach kampanii przygotowaliśmy komunikaty audio, nawiązujące do filmów edukacyjnych. Ich treść została dostosowana do tych odbiorców, którzy jeszcze nie mieli okazji zaznajomić się z kampanią. Komunikaty emitowane są w autobusach i tramwajach.
Dzień dobry! Parkuj przynajmniej metr od torowiska. Kampania społeczna MPK.
Dzień dobry! Gdy motorniczy poczeka wszyscy się spóźnimy. Kampania społeczna MPK.
Dzień dobry! Reaguj na akty wandalizmu. Kampania społeczna MPK.
Dzień dobry! Widzisz starszą osobę lub kobietę w ciąży? Ustąp jej miejsce. Kampania społeczna MPK.
O kampanii "Dzień dobry. Ruszamy!" pisały zarówno regionalne, jak też ogólnopolskie media: